In de jaren '30, te midden van economische uitdagingen, legde Arie Maat de basis voor wat zou uitgroeien tot een toonaangevend familiebedrijf in de logistieke sector. Als molenaar in Alblasserdam bezat hij een meelhandel en besloot hij zijn eigen producten te bezorgen met een Chevrolet-vrachtwagen. Al snel vroegen lokale bedrijven hem om transportdiensten, wat leidde tot de oprichting van MAAT. Zo ging hij van draaiende wieken naar draaiende wielen.
Tijdens de oorlogsjaren werd het centrum van Alblasserdam gebombardeerd, maar de woning van het gezin Maat aan de Kerkstraat bleef gespaard. De impact op het bedrijf was groot: de Duitsers vorderden de vrachtwagen, en Arie Maat werd gedwongen ritten voor hen uit te voeren, onder meer naar bunkers in het Westland. Toen op Dolle Dinsdag in 1944 het gerucht ging dat Nederland bevrijd zou worden, kreeg Arie de opdracht een vluchtende SS’er naar Zwolle te brengen. Na terugkomst, teleurgesteld dat de bevrijding nog uitbleef, besloot hij de vrachtwagen te verstoppen. Helaas vonden de Duitsers het voertuig en namen het in beslag.
In de naoorlogse jaren stond Nederland in het teken van wederopbouw. Werk was er volop, maar geld bleef schaars. Toch begon de bedrijvigheid langzaam weer op gang te komen.
Van 1934 tot 1953 was MAAT Transport een eenmanszaak. In 1953 kwam Leen van Reeuwijk het team versterken, waar hij van zijn 21ste tot na zijn pensioen bleef. Met zijn inzet en loyaliteit zorgde Leen voor groei: na zijn ritten haalde hij actief nieuwe opdrachten binnen door bij lokale bedrijven langs te gaan om te vragen of ze nog iets te vervoeren hadden.
Adri Maat, de zoon van Arie, ging vaak mee met Leen van Reeuwijk op de vrachtwagen. Zijn interesse in het groeiende transportbedrijf nam toe, en terwijl hij de mulo afrondde, besloot hij in overleg met zijn vader zijn vrachtwagenpapieren te halen. In 1958 bemande hij de derde vrachtwagen van MAAT.
Het leek alsof Arie Maat het had voorzien. Toen hij in december 1961 plotseling overleed, had zijn zoon Adri alle benodigde diploma’s om het transportbedrijf voort te zetten. Als enige van het gezin die in de zaak stapte, deed Adri waardevolle inzichten op. Een jaar later verloor het bedrijf zijn grootste klant, een harde leerschool. Vanaf dat moment hield Adri één belangrijk principe voor ogen: als ondernemer moet je altijd je risico’s spreiden.
Op 2 november 1974 verhuisde MAAT Transport naar de Ampèrestraat in Alblasserdam. Tijdens de opening werd teruggeblikt op een kleurrijke periode in de ontwikkeling van het bedrijf, waarbij ook het overlijden van oprichter Arie Maat werd herdacht als een donkere bladzijde. Het nieuwe pand werd officieel geopend door zijn weduwe, Marie, die het lint doorknipte met een schaar die haar kleinzoon Arjan haar overhandigde, onder toeziend oog van Adri en zijn vrouw Diny. Wat niemand toen kon voorspellen, was dat Arjan later een sleutelrol in het bedrijf zou vervullen. Met deze nieuwe locatie kreeg MAAT letterlijk de ruimte om verder te groeien, en het wagenpark breidde uit met auto's met een laadvermogen van 1,7 tot 30 ton.
Adri Maat, beter bekend als meneer Maat, zag naast onderhoud aan de eigen voertuigen nieuwe kansen. Voor de logistieke activiteiten besloot hij een heftruck in te zetten voor de op- en overslag. De eerste, een tweedehands Conveyancer, bleek echter een miskoop. Dit leidde tot het eerste contact met STILL, waarmee stiekem de basis van een lange samenwerking was gelegd. Na de aanschaf van een nieuwe heftruck vroegen omliggende bedrijven regelmatig of ze deze konden lenen. Wat begon als incidenteel uitlenen, groeide uit tot een volwaardige verhuurtak die tot op de dag van vandaag een belangrijk onderdeel van het bedrijf vormt.
MAAT bleef groeien en barstte al snel uit het jasje van het pand aan de Ampèrestraat. Met een uitbreidend wagenpark en de succesvolle heftruckverhuur werd in 1988 begonnen met de bouw van een nieuw pand aan de Edisonweg in Alblasserdam. Tegelijkertijd nam meneer Maat in de jaren voorafgaand twee transportbedrijven over, Besemer en De Klerk, wat het wagenpark verdubbelde. In 1989 verhuisde MAAT naar het nieuwe pand, waar tot op de dag van vandaag het hoofdkantoor is gevestigd.
In de jaren '90 bereikte MAAT een mijlpaal met de honderdste heftruck, maar het waren ook zware tijden. Het bedrijf verloor de helft van zijn opdrachtgevers. Dankzij de volharding van meneer Maat keerden grote klanten terug, en herstelde het bedrijf zich. In 1997 sloot een belangrijk hoofdstuk: Jo Buijs, die 26 jaar van onschatbare waarde was geweest, ging met pensioen. Datzelfde jaar trad Pierre Busé in dienst om MAAT Heftrucks verder uit te bouwen. Tien jaar later werd hij directeur.
De overname van Van Meijeren uit Ammerstol betekende voor MAAT Heftrucks wat de overnames van De Klerk en Besemer voor MAAT Transport waren geweest. De onderhandelingen verliepen moeizaam en moesten in het diepste geheim plaatsvinden, vaak in café's. Toen de eigenaar van Van Meijeren onverwacht ziek werd en overleed, besloot de familie de overname alsnog door te zetten, omdat er geen opvolger beschikbaar was. Dit bleek uiteindelijk de opmars naar een tweede pand op Nieuwland Parc in Alblasserdam.
In 2008 nam Arjan Maat het stokje over als algemeen directeur. Onder zijn leiding breidde MAAT verder uit met nieuwe divisies zoals Techniek, Logistiek en later E-Mobility. Het familiebedrijf groeide uit tot een organisatie met 120 medewerkers. Hoewel Arjan goed voorbereid was op zijn rol, kreeg hij meteen te maken met de kredietcrisis, die hard toesloeg. Dit gebeurde juist terwijl MAAT druk bezig was met de bouw van een nieuw pand op Nieuwland Parc.
In 2010 eindigt de economische crisis, en MAAT zit weer in de lift. Arjan Maat vormt kort de directie samen met zijn vader, waarna een nieuwe structuur ontstaat: Arjan wordt algemeen directeur, Pierre Busé operationeel directeur en Alex Janssen financieel directeur. Meneer Maat blijft actief als adviseur, terwijl de aandelen bij hem en de broers Arjan en Alexander Maat blijven.
In 2011 boekt MAAT een boven verwachting goed resultaat, mede dankzij langdurige contracten met klanten zoals Fokker en Eqin. Het bedrijf opent een strategisch kantoor in de Botlek en neemt Kroon Transport over. Hiermee groeit MAAT naar 170 medewerkers, 85 eigen vrachtwagens, 150 getrokken eenheden en 275 heftrucks, wat een sterk fundament legt voor de toekomst.
MAAT heeft door de jaren heen zijn dienstverlening steeds verder uitgebreid en is uitgegroeid tot een allround logistiek dienstverlener. Het bedrijf biedt oplossingen op maat voor elk logistiek vraagstuk, waaronder (exceptioneel) vervoer, opslag, onderhoud en reparatie van rollend materieel, intern transport en truckparking. De basis voor deze veelzijdigheid werd in de jaren ’70 gelegd, toen meneer Maat startte met MAAT Heftruckverhuur. Daarnaast breidt MAAT zich verder uit met de overname van Kroon Transport.
In 2023 zette MAAT een strategische stap door een vestiging in Farmsum Groningen te openen. Met een groot warehouse en een kade- en wateraansluiting aan het Eemskanaal versterkt het de positie in Noord-Nederland.
MAAT viert in 2024 zijn 90-jarig jubileum. Het bedrijf blijft zich richten op innovatie en duurzaamheid, met een sterke focus op elektrische mobiliteitsoplossingen en het inspelen op industriële kansen in heel Nederland. De visie is om als familiebedrijf te blijven groeien en tegelijkertijd een betrouwbare partner te zijn voor klanten, met een breed scala aan logistieke diensten en een toewijding aan kwaliteit en service.
Door de jaren heen heeft MAAT bewezen zich succesvol aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en technologische ontwikkelingen, met een voortdurende focus op klanttevredenheid en duurzame groei. MAAT is jouw one-stop-shop voor ieder logistiek vraagstuk.